Zo vergroot jij online je arbeidskansen!

In de zoektocht naar een nieuwe baan is het belangrijk om je online aanwezigheid niet te vergeten. Bijna iedereen die online actief is, is vindbaar. Waar je voorheen alleen op je cv gescreend werd, gaan recruiters nu online verder selecteren. Om je arbeidskansen te vergroten volgen hier een aantal tips die je kunt gebruiken als het gaat om jouw online vindbaarheid.

Tip #1: Besef welke informatie via online screening boven water komt.
Weet dat wanneer jij iets online plaatst dit altijd terug te vinden is. Pas daarom op met de informatie die je deelt.

Tip #2: Verdwijn privé niet helemaal van de radar.
Iedereen heeft naast zijn werk ook nog een privé leven. Het is absoluut niet de bedoeling dat je dit geheel gaat afschermen. Je laat zo merken dat je misschien wel iets te verbergen hebt. Ben open en transparant naar de buiten wereld, zo laat je zien wie je echt bent.

Tip #3: Google jezelf!
Ben je benieuwd wat er over je te vinden is? Google jezelf eens! Zo kom je te weten welke informatie er over jou vindbaar is. Bovendien kom je ook niet voor verrassingen te staan in een gesprek als je weet welke informatie er over jou te vinden is.

Tip #4: Wees online een heer of dame.
Zorg dat je je online ook netjes en beheerst gedraagt. Scheldkanonnades op fora met naam en toenaam kunnen tijdens research naar voren komen en zullen op voorhand de beeldvorming van de recruiter of werkgever beïnvloeden.

Tip #5: Wees niet alleen actief als je een baan zoekt.
Het kan een goede zet zijn om lid te worden van LinkedIn groepen en andere sociale netwerken van werkgevers die je interessant vindt. Er is namelijk een nieuwe trend zichtbaar: van reactief werven, zoals adverteren naar proactief werven. Recruiters richten zich steeds vaker op het opbouwen van langdurige relaties met interessante kandidaten via sociale netwerken. Al voordat er een concrete vacature vrijkomt, proberen ze talenten aan zich te binden, bijvoorbeeld via groepen op LinkedIn. Zij kunnen daardoor adequater voldoen aan de behoefte van nieuw personeel voor een bepaalde opdrachtgever.

Tip #6: Besef dat je baas ook meekijkt.
Je kunt beter geen berichten delen via social media die van negatieve invloed kunnen zijn op de uitoefening van je huidige functie. Zakelijke uitingen en soms zelf je online privéleven zijn van invloed op sollicitaties of doorgroei. Wanneer je bijvoorbeeld plotseling veel interesse voor andere bedrijven toont, kan dat ook je huidige leidinggevende opvallen.

Tip #7: Toon online dat je je betrokken voelt bij je huidige baan.
Laat zien dat je je online betrokken voelt bij je huidige baan door bijvoorbeeld succesvolle projecten te delen, berichten van je bedrijf te liken of te bloggen over nieuwtjes en interessante zaken die spelen.

Tip #8: Zie online als een kans, niet als een gevaar.
Wees je bewust van het feit dat bijna alles wat je op internet plaatst, gevonden kan worden. Je kunt deze ontwikkeling als een gevaar zien, maar het biedt natuurlijk ook kansen. Vroeger had je alleen een traditioneel cv tot je beschikking en een gesprek om indruk te maken bij een potentiële werkgever of opdrachtgever. Nu kun je een zakelijk online profiel, zoals op LinkedIn, gebruiken om gevonden te worden en bovendien kun je daar veel meer informatie geven. Kortom, je hebt dus meer mogelijkheden om je te profileren als expert op een bepaald gebied, of als de oplossing voor een bedrijfsprobleem. En dat geldt voor zowel banenzoekers als zzp’ers.

Tip #9: Vertel op je LinkedIn profiel wat je voor wie kunt doen.
Geef aan op je LinkedIn profiel waar je naar op zoek bent. Je helpt recruiters enorm als je bovenin je persoonlijk profiel aangeeft in welke richting je een baan zoekt. Zeg bijvoorbeeld wat voor een functie je zoekt, in welke branche en of je per direct beschikbaar bent of niet.

Tip #10: Wees vindbaar binnen LinkedIn.
Probeer je eens te verplaatsen in de wereld van een recruiter. Bedenk welke functie je graag zou willen en zoek daar iemand voor via LinkedIn bijvoorbeeld. Kun jij jezelf dan eenvoudig vinden? Gebruik hierbij ook eens zoekwoorden waarvan je vermoedt dat recruiters hier ook op zoeken. Naast deze zoekwoorden zorgt een volledig ingevuld profiel ervoor dat je sneller benaderd wordt. De basale zaken zoals opleiding en werkervaring zijn een must see op je profiel, daarnaast zou je je profiel kunnen aanvullen met projecten, vaardigheden, nevenactiviteiten en eventuele eigen publicaties.

Een professionele foto kan natuurlijk niet ontbreken. Dit geeft een recruiter al snel een eerste indruk.

Wil jij je online vindbaarheid vergroten? Ga dan direct aan de slag met deze 10 tips!